Az elektromos autók iránti kereslet ugrásszerűen megnőtt az utóbbi években. Persze vannak, akik ellene vannak, ők elsősorban ezért nem akarnak váltani, mert szerintük kisebb távolságokat lehet vele megtenni. Ha azonban odafigyelünk, jól megtervezzük az utunkat, akkor nincs határ, szinte bárhová eljuthatunk vele, legalábbis az Európai Unió területén biztosan.
Az elektromos autó hatótávolsága
Az Európai Unió által többször szigorított károsanyag kibocsátási normák, és a környezetvédelem miatt az autógyártók egyre nehezebben készítenek olyan robbanómotoros járműveket, amelyek megfelelnek a szabályozásoknak. Részben ezért a villanyautók fejlesztése felé fordultak, és mára eljutottunk oda, hogy jelentősen csökkent a különbség az elektromos autók egy töltéssel megtehető távolsága és az a hagyományos járművek egy tank üzemanyaggal letudható távolsága között. Míg korábban a hibrid, majd a plug-in hibrid autók a gyakorlatban csak városi közlekedésre voltak alkalmasak pusztán elektromos hajtással, hiszen harminc-ötven kilométer után át kellett váltani a robbanómotoros hajtásra, addig a tisztán villanymotort használó járművek már pár száz kilométer megtételére is alkalmasak lehetnek. A fejlődés pedig nem áll meg, a Nissan, a Kia, az Audi vagy éppen a Volkswagen is piacra dobta már a termékét, amellyel, akár három-négyszáz kilométer is megtehető egy töltéssel, míg például a Tesla egyes járművei már bőven képesek meghaladni az ötszáz kilométeres távolságokat is, anélkül, hogy meg kelljen állnunk és rá kelljen csatlakoztatni a töltőállomásra. Ráadásul, ha igazak a pletykák, akkor hamarosan találkozhatunk olyan kocsikkal is, amelyeknek az akkumulátora akár az ezer kilométeres távolság megtételére is alkalmassá teszi a járművet, tehát várhatóan a mérnökök képesek megduplázni a kapacitást. Persze, a jelenleg kapható villanyautók ára is jóval magasabb még, mint a robbanómotoros autóké, hosszú távon azonban fel fogják váltani a jelenleg az utakon futó négykerekűeket, ezáltal reméljük, hogy az ára is mérséklődni fog, a nagyobb kereslet miatt.
A hatótáv növelése
Amíg azonban kisebb távolságokat lehet megtenni egy elektromos autóval, addig kénytelenek vagyunk különböző trükkökhöz folyamodni a hatótáv növelése érdekében. Persze nem kell nagy dolgokra gondolnunk, sajnos mi nem tudjuk megduplázni az egy töltéssel megtehető távolságot, de néhány tíz plusz kilométert nyerhetünk egy kis odafigyeléssel. Az első lépés, amit tehetünk, hogy jól válasszuk meg a sebességünket. A váltakozó iramban megtett nagyobb távolság több energiát fogyaszt, mint az, ha egyenletes sebességgel közlekedünk. Ha tehetjük, kapcsoljuk be a tempomatot is, így biztosíthatjuk azt, hogy ne kelljen felesleges energiát elhasználnunk. Ha előznünk kell, vagy kikerülnünk valamit, akkor próbáljuk meg azt lendületből megtenni, ne kelljen lassítanunk és újra felgyorsítanunk, persze arra figyeljünk, hogy a többi közlekedőt, és persze magunkat ne veszélyeztessük. Tartsunk nagyobb követési távolságot, hogy ne kelljen minden apró fékezésre azonnal reagálnunk, ha az előttünk lévő is ezt teszi. Állítsuk be az autónak legmegfelelőbb guminyomást, a túl puhán hagyott abroncsok esetén nagyobb a súrlódás, így pedig nagyobb az energiaveszteség is. Lehetőség szerint ne terheljük túl az autót, csak azokat a dolgokat hagyjuk a csomagtérben, amire feltétlenül szükségünk van, mivel a kisebb súlyt a villanymotor is kevesebb energia befektetésével tudja mozgatni. Végezetül pedig tervezzük meg az útvonalat, hogy biztosan eljuthassunk a következő töltőállomásig.