Bármennyire is vigyázunk az autónkra, az apró kőfelverődések, a kisebb karcolások nyomai szép lassan meg fognak jelenni a karosszéria fényezésén. A javításhoz viszont általában mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha szakember segítségét kérjük. Van azonban más megoldás, ha gyorsan reagálunk.
Ne hagyjuk figyelmen kívül!
Hacsak nincs elzárva egy fűtött garázsban az autónk, akkor számíthatunk rá, hogy az időjárás viszontagságai, a kocsira menet közben felrepülő apró kavicsok kisebb-nagyobb kárt tesznek a fényezésben. A belvárosban hagyott járműveknél a fákról leeső ágak is karcolásokat ejthetnek a karosszérián, de a rászáradt madárürülék is lemarhatja a festéket. Ha nem vesszük figyelembe ezeket a sérüléseket, akkor azt kockáztatjuk, hogy idővel nagyobbá válhatnak, lepereghet a festék a sérülés mellett. A védőréteg hiányában ezzel egyidejűleg szép lassan elkezdheti marni a rozsda a fém alkatrészeket, ami végül a karosszéria elemeinek cseréjével lesz csak orvosolható, és akár több tíz- vagy százezer forintos kiadással. Ha azonban szánunk rá egy kis időt, akkor ennek az összegnek a töredékéért otthon is eltüntethetjük a sérüléseket, mielőtt azok nagyobbá, számunkra kezelhetetlenné válnának. Persze nem mindegy, hogy mekkora sérülésről, hibáról beszélünk. A karosszéria fényezése több rétegből áll: a külső színtelen lakkréteg hivatott megvédeni az autót a külső hatásoktól, az alatt a járműnek színt adó festékréteg található, amelyet az alapozóra visznek fel a szakemberek, így könnyebben, egyenletesebben fényezhetőek a karosszéria elemei. A lakkrétegben keletkező karcolások a legtöbb esetben polírozással eltüntethetőek, a festékréteg javítása azonban ennél valamivel nehezebb feladat.
Eszközök a javításra
Ha nem csak a lakkréteg sérült, hanem a festékréteg is, akkor sem kell azonnal a szakemberekhez rohannunk, van néhány trükk, néhány segédeszköz, aminek a segítségével megpróbálhatjuk kijavítani a sérüléseket. Ha egészen apró a karcolás, akkor a legkönnyebben a fényezés javító toll használata nyújthat segítséget, amely a megfelelő színben beszerezve, egy mozdulattal eltüntetheti a sérülést. Ha ennél kicsit nagyobb, ugyanakkor nem nagyobb, mint egy százforintos, akkor a fényezés javító stift beszerzése javasolt, amelyet a kocsink színkódjával megegyező színben készítenek el a számunkra az ezzel foglalkozó autós boltokban. Ha ez sem tünteti el szépen a hibát, mert túl nagy a sérülés, akkor a szintén színkód alapján beszerezhető spray lehet a megoldás. Ezt határozott mozdulatokkal, huszonöt-harminc centiméteres távolságból fújhatjuk a kezelni kívánt felületre. Ha túl lassan csináljuk, túl közel, vagy nem elég egyenletesen, akkor megfolyhat a festék, ha pedig ennél nagyobb távolságról próbálkozunk, akkor nem fed rendesen. Természetesen, mielőtt nekilátunk a használatának, alaposan tisztítsuk le a kezelni kívánt felületet, szabadítsuk meg minden kosztól, portól, zsírtól vagy olajtól, és alaposan töröljük szárazra. Ha ezt nem tesszük meg, akkor ne csodálkozzunk, hogy nem tapad meg a festék. Persze a művelet elvégzéséhez is válasszunk egy tiszta, száraz helyet, ne számítsunk sok jóra, ha a szél miatt por kerül a frissen felvitt festékbe. Ha végeztünk a javítási munkálatokkal, akkor hagyjuk száradni a kezelt felületet. Ez látszólag egy-két nap alatt megvan, azonban pár hétig ne mossuk le a kocsit nagy nyomású mosóban, ugyanis azzal könnyen kimoshatjuk a frissen felvitt festéket, és kezdhetjük elölről a javítást.