Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Hány dob dolgozik egy autó kipufogójában?

Kipufogódob a kocsi alatt

A kipufogórendszer kardinális missziója, hogy továbbítsa a működés során keletkezett égéstermékek egész sorát a szabadba, illetve hogy mérsékelje a kiáramló gázok kellemetlen hanghatásait. A kipufogódob pedig arra hivatott, hogy a benne található terelőlemezek segítségével lassítsa a kipufogógáz sebességét, ezáltal csökkentve a zajszintet. Ugyanúgy, mint autónk összes alkatrészéhez, a kipufogó-mechanizmus megtervezéséhez és finomra hangolt működéséhez is precíz mérnöki munka szükséges. Nézzünk utána, hogy vajon milyen szelvényekből épül fel a szisztéma, és hogy hány kipufogódob dolgozik egy autóban!

A kipufogórendszer felépítése

Egy kipufogórendszer összességében a motor kipufogócsonkjától egészen a kipufogó végéig tart. Korábban a kipufogógázok elvezetését úgy oldották meg, hogy a hajtómű kipufogó tönkjéről, ami tulajdonképpen egy gyűjtő cső összeterelték a gázokat egy kipufogócsőbe, majd beterelték a kipufogódobba, és úgy ki a szabadba. Nyilvánvalóan ez az üzemmód kicsit sem volt összeegyeztethető a környezet- és egészségkímélő zöld működéssel, és persze teljesen evidens az is, hogy manapság, a mai modern verdákban már jóval több komponensből áll egy ilyen rendszer, nézzük egyenként!

  • Kipufogótorok – ez az egység végzi a kipufogógázok összegyűjtését a motor összes hengeréből.
  • Katalizátor – szerepe a motor által kibocsátott gázok károsanyag-tartalmának csökkentése.
  • Részecskeszűrő – a modern diesel autók integrált szelvénye, és a katalizátor mellett a károsanyag kibocsátás másik nagy éllovasa, egészen pontosan a koromtartalom egybegyűjtésére és semlegesítésére hivatott, főként autópálya használatra kalibrált üzemmel.
  • Rezgéscsillapító – A kipufogótorok és a középső dob közötti egység egy olyan kipufogócső toldat, amely valamennyi mozgási teret enged az egész rendszerhez képest, ezzel csillapítja a motor kipufogóra gyakorolt rezgési energiáit.
  • Középső és hátsó kipufogó dob – A középső dobot más néven első dobnak is hívják, és ahogy már korábban is írtuk, fő feladata, hogy lassítsa a gázok sebességét, és ezáltal egyben mérsékelje a hanghatásokat is. A hátsó dob tulajdonképpen pontosan ugyanolyan kialakítású, mint az első, és feladatát tekintve is csak hasonlókat lehet mondani róla.
  • Kipufogóvég – Kizárólag esztétikai elem.

És ide tartoznak a hővédő lemezek, a lambdaszonda, a felfüggesztő gumi és a flexibilis csövek, bilincsek, kipufogótartók, tömítések, szerelékek tömkelege.

Vagyis hány kipufogódob dolgozik egy autóban?

Egy autóban általában tehát két kipufogódob van, egy előrébb, egy pedig közvetlenül a kipufogócső vége előtt, és fontos tudni, hogy az egész kipufogó-szisztéma a kipufogógáz kivezetésén kívül egyfajta fojtást is ellát, mivel a kipufogógáz gyors kiáramlásával az autónk teljesítményt veszítene. Vagyis a kipufogódobok már említett sebességlassító küldetése egyben arra is szolgál, hogy megtartsa a munkaütem során keletkezett energiát, ezáltal mérsékelje a fogyasztást és optimalizálja a teljesítményt.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.03.29-2024.04.01. között  ZÁRVA tart. 2024.04.02-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata