A kipufogórendszer kardinális missziója, hogy továbbítsa a működés során keletkezett égéstermékek egész sorát a szabadba, illetve hogy mérsékelje a kiáramló gázok kellemetlen hanghatásait. A kipufogódob pedig arra hivatott, hogy a benne található terelőlemezek segítségével lassítsa a kipufogógáz sebességét, ezáltal csökkentve a zajszintet. Ugyanúgy, mint autónk összes alkatrészéhez, a kipufogó-mechanizmus megtervezéséhez és finomra hangolt működéséhez is precíz mérnöki munka szükséges. Nézzünk utána, hogy vajon milyen szelvényekből épül fel a szisztéma, és hogy hány kipufogódob dolgozik egy autóban!
A kipufogórendszer felépítése
Egy kipufogórendszer összességében a motor kipufogócsonkjától egészen a kipufogó végéig tart. Korábban a kipufogógázok elvezetését úgy oldották meg, hogy a hajtómű kipufogó tönkjéről, ami tulajdonképpen egy gyűjtő cső összeterelték a gázokat egy kipufogócsőbe, majd beterelték a kipufogódobba, és úgy ki a szabadba. Nyilvánvalóan ez az üzemmód kicsit sem volt összeegyeztethető a környezet- és egészségkímélő zöld működéssel, és persze teljesen evidens az is, hogy manapság, a mai modern verdákban már jóval több komponensből áll egy ilyen rendszer, nézzük egyenként!
- Kipufogótorok – ez az egység végzi a kipufogógázok összegyűjtését a motor összes hengeréből.
- Katalizátor – szerepe a motor által kibocsátott gázok károsanyag-tartalmának csökkentése.
- Részecskeszűrő – a modern diesel autók integrált szelvénye, és a katalizátor mellett a károsanyag kibocsátás másik nagy éllovasa, egészen pontosan a koromtartalom egybegyűjtésére és semlegesítésére hivatott, főként autópálya használatra kalibrált üzemmel.
- Rezgéscsillapító – A kipufogótorok és a középső dob közötti egység egy olyan kipufogócső toldat, amely valamennyi mozgási teret enged az egész rendszerhez képest, ezzel csillapítja a motor kipufogóra gyakorolt rezgési energiáit.
- Középső és hátsó kipufogó dob – A középső dobot más néven első dobnak is hívják, és ahogy már korábban is írtuk, fő feladata, hogy lassítsa a gázok sebességét, és ezáltal egyben mérsékelje a hanghatásokat is. A hátsó dob tulajdonképpen pontosan ugyanolyan kialakítású, mint az első, és feladatát tekintve is csak hasonlókat lehet mondani róla.
- Kipufogóvég – Kizárólag esztétikai elem.
És ide tartoznak a hővédő lemezek, a lambdaszonda, a felfüggesztő gumi és a flexibilis csövek, bilincsek, kipufogótartók, tömítések, szerelékek tömkelege.
Vagyis hány kipufogódob dolgozik egy autóban?
Egy autóban általában tehát két kipufogódob van, egy előrébb, egy pedig közvetlenül a kipufogócső vége előtt, és fontos tudni, hogy az egész kipufogó-szisztéma a kipufogógáz kivezetésén kívül egyfajta fojtást is ellát, mivel a kipufogógáz gyors kiáramlásával az autónk teljesítményt veszítene. Vagyis a kipufogódobok már említett sebességlassító küldetése egyben arra is szolgál, hogy megtartsa a munkaütem során keletkezett energiát, ezáltal mérsékelje a fogyasztást és optimalizálja a teljesítményt.