Ön jár rendszeresen kátyús utakon? Akkor nem kell magyaráznunk, mennyit számít a lengéscsillapítás, amikor a gödröt befedi a hó. Elütött egy jóképű fekvőrendőrt, és minden összeomlott? Kerülje el a balesetet, ellenőriztesse időben!
A kátyús út nem öröm, de ismerős
A kátyús út soha nem öröm, de sokszor kezeljük régi ismerősként – olykor éveken át is figyeljük, hogyan növekszik egy-egy gödör. Tavaly egy keceli férfi megelégelte, hogy már-már tó méretű pocsolya terpeszkedik a ház előtt az úton, és figyelemfelkeltésként fürdőnadrágra vetkőzött, átúszta az alföldi Balatont. Nem tudjuk, használt-e az akció, de azt igen, hogy a víz, a hó jótékonyan elfedi a kátyút. Így aztán a gyanútlan – vagy gyanakvó, de a gödröt nem látó – autós kikerülni sem tudja. Ezért muszáj feltenni a kérdést a rossz idő beköszöntével: biztos, hogy rendben van a lengéscsillapítás? Ha az autó „ugrál” a bukkanókon, nagyokat zöttyen a kátyúkban, el-elemelkedik a kerék az úttól. Akkor irányítható jól az autó, amikor a kereke minél jobban tapad az útra – de ha egyszerre mozdul a karosszériával, viszi a gépet a lendület. Nehezebb kanyarodni, romlik az úttartás, nő a féktávolság – meghatványozódik a balesetek esélye. Becslések szerint Magyarországon az autók jó 15 százalékában rossz a lengéscsillapítás.
Ha ringatózik az autó, az nem romantikus
A gumiabroncsok és az alváz – egész pontosan a kerékfelfüggesztés és a karosszéria – között kapott helyet az alkatrész, amely a futómű és a karosszéria közti lengést hivatott tompítani. Ha megfelelő a lengéscsillapítás, a rezgések, amelyek a kerekeket érik – például amikor áthajt egy kátyún –, jóval enyhébb fokozatban adódnak át a karosszériára. Nem kezdenek el együtt mozogni, megnövelve a lendületet, hogy a kerekek még inkább elváljanak az aszfalttól. Ha az út nem csak kátyús, hanem csúszik is, nagyon nagy hasznunkra lehet a lengéscsillapítás. Nehéz észrevenni a fokozatos romlást, legtöbbször úgy derül ki, hogy egy nagyobb fékezésnél még ringatózik egy ideig fel-le az autó eleje vagy hátulja. Amennyiben ez megtörténik, a szervizben műszerrel bevizsgálják, de jó eséllyel csere lesz a vége – vagy minimum egy felújítás. Méghozzá párban, mert nem térhet el a két első vagy hátsó kerékhez tartozó lengéscsillapító állapota. A szakemberek azt ajánlják, évente egyszer akkor is ellenőriztessük a lengéscsillapítók, autórugók állapotát autószervizben, amikor nincs azokra konkrét panasz. A műszeres bevizsgálás kiderítheti, ha mégis baj van, és nem veszélyeztetjük sem magunkat, sem másokat a csúszós téli utakon.