Ugye tudja, hogy nedves úton megnő a féktávolság? Főleg akkor, ha nem megfelelő a gumi, de sokat ront a helyzeten, ha a fékrendszer sem az igazi. Az alkatrészek cseréjénél ne lépjük túl a gyártó által megadott időpontot!
Melegszenek, kopnak az alkatrészek
Havas, jeges útviszonyoknál akár meg is ötszöröződhet a féktávolság. Ez ugyan elsősorban a gumi minőségén múlik – téli-e vagy nyári, kopott-e vagy újszerű –, de nem elhanyagolható szerepe van a fékrendszer állapotának is. Ha elszáll a fék, lehet bármilyen szuper a gumi, akkor is az árokba csapódunk – esetleg épületbe, másik autóba, vagy elütünk valakit. A fék részei a legjobban igénybe vett alkatrészek közé tartoznak az autóban. Hiszen a fék működése a súrlódásra épül, a fékezésben részt vevő alkatrészek felmelegszenek és kopnak. Az úgynevezett kopó alkatrészek közé tartoznak a fékbetétek, a fékpofák, a féktárcsák és a fékdobok – hozzá kell tenni, a fékdobos megoldás kevésbé hatékony, ezért ma már legfeljebb a hátsó tengelynél használják. Előnye viszont, hogy hosszabb élettartamú, mint a féktárcsa, és kevésbé rozsdásodik: utóbbit gyakrabban kell cserélni. Az alapelv azonban ugyanaz. A tárcsás megoldásnál a féktárcsa és a fékpofa – benne a fékbetét –, a dobosnál a fékdob és a fékpofa ér össze, nyomódik egymáshoz a fékpedál lenyomása után, és fékezi le az autót. Ez súrlódással jár, és hő is keletkezik.
Gyorsabban kopik, ha vadabbul vezetünk
A féktárcsáknál, fékbetéteknél mindig ügyeljünk rá, hogy legkésőbb a gyártó által megadott időpontban cseréltessük ki az alkatrészt! Ha a tárcsa jobban elkopott a kelleténél, jobban fel is forrósodik fékezés közben, és gyengül a fék hatásfoka. Használat közben fémes hang jelzi, ha már túlságosan kopott a fékbetét, és a fékpofa fém széle hozzáér a tárcsához – a korszerűbb autókban ezt már számítógép is érzékeli, de a hangot nem lehet semmivel összetéveszteni. Általánosságban azt mondják, minden második fékbetét-cserénél ajánlott kicserélni a féktárcsát is. Jobban megéri, mint egy balesetben összetört autó, egy súlyos sérülés. A fékolaj cseréjéről sem szabad megfeledkezni, főleg, ha kicsit vadabbul vezetünk – de ebben az esetben valószínűleg gyorsabban kopik minden. Nagyobb fékezéseknél buborékok keletkezhetnek benne, és ez szintén rontja a fékezés hatásfokát. A KRESZ előírásai szerint egyébként három különböző fékrendszer kell ahhoz, hogy egy autó a közlekedésben részt vehessen: hivatalos néven üzemi és biztonsági fékrendszer, valamint a rögzítő, amely nem más, mint a kézifék. A biztonsági fékrendszer az üzemi meghibásodásánál lép életbe. Szóval van mit átnézetni a tél beállta előtt.