A biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a tökéletes állapotú gumiabroncs használata. Az autó ugyanis mindössze ezeken érintkezik az úttal, ezáltal nagy szerepe van a lassításban, megállásban. A rossz állapotú abroncsok balesetveszélyesek, velük ugyanis a hibátlan gumi használatához képest akár többszöröse is lehet a fékút hossza. Mik a leggyakoribb hibák, és hogyan előzhetjük meg ezeket?
Milyen a jó abroncs?
Sajnos ma Magyarországon rengeteg autó szaladgál olyan gumikkal, amelyek már normál esetben nem alkalmasak a biztonságos közlekedésre. Sokan nem veszik tudomásul, hogy minden évben számtalan baleset okozója a rossz állapotú abroncs. A túl kicsi profilmélységű gumik használata, a túl hosszú ideig felszerelt tappancsok, a simára koptatott futófelület, vagy az évszaknak nem megfelelő abroncsok mind megtalálhatóak a magyar járművek között. Nyári gumik esetében ugyanis a két milliméteres, míg téli esetén a négy milliméteres profilmélység alatt már nem ajánlott közlekedni, mint ahogy akkor sem, ha öt-hét éves abroncsokat használunk. A gumi ugyanis ennyi idő alatt elöregszik, és már nem képes az optimális teljesítmény fenntartására. Persze az sem garancia, ha minden előírást betartunk, hiszen bármikor rászaladhatunk egy úton felejtett éles tárgyra, amely defektet okoz még a legújabb gumi esetén is. Hiába közlekedünk mindig körültekintően, ez sajnos előfordulhat. Minden más esetben leginkább rajtunk múlik, hogy milyen állapotú gumikkal felszerelt autóba ülünk bele, és az is, hogy mennyire vigyázunk rájuk. A vezetési stílusunk ugyanis nagyban befolyásolhatja az abroncsok élettartamát. Az agresszív gyorsulás, a sűrűn padlóig nyomott fékezés, a nagy sebességgel vett kanyarok mind-mind gyorsított ütemben koptatják az alkatrészt.
A leggyakoribb hibák
A defekt mellett persze sok más hiba is előjöhet a gumiabroncs használata során. Az egyik ilyen a szálszakadás, amely leginkább egy nagyobb ütés következményeként alakulhat ki, Padkázáskor, vagy egy nagyobb kátyúba való behajtáskor a leggyakoribb. Leginkább úgy vehetjük észre, már persze, ha nincs peremfal szakadás is, hogy egy nagy dudor keletkezik az abroncs oldalán. Sajnos nem javítható, mindenképpen csere szükséges. Gyakori probléma az abroncsokkal a futófelület valamilyen kopása. Ezek legtöbbször a rosszul beállított futómű miatt alakulnak ki, egy rossz lengéscsillapító miatt, vagy azért, mert nem megfelelő guminyomáson használjuk a gumikat. Ezek között különböző típusokkal is találkozhatunk. A féloldalas kopás egyértelműen utal a futómű hibájára, ami miatt a kerekek túlságosan szét-, vagy összetartanak, de akkor is előfordulhat, ha nem a gyári méretű abroncsokkal hajtjuk a kocsit. A középső kopás akkor alakul ki, ha túl magas nyomás mellett használjuk a gumikat, emiatt ugyanis kisebb felületen érintkezik az úttesttel, amely így nagyobb terhelés mellett jobban kopik. A kagylós kopás a lengéscsillapító fals működése miatt jöhet létre, amit a gumi megnézése nélkül is könnyen észrevehetünk, ugyanis egyre erősödő búgó hangot kezd hallatni az abroncs. A ritkán előforduló, úgynevezett fűrészfogas-, és diagonális kopás szintén a futómű és a lengéscsillapító rossz beállítására enged következtetni. Ezekben az esetekben szintén nincs más megoldás, mint a csere. A gumiabroncsokkal optimális esetben több tízezer kilométer is megtehető, amíg nem kezd el kopni, vagy öregedni. Egy jó minőségű, új gumi nem olcsó mulatság, ezért próbáljuk meg óvni. Vezessünk óvatosan, tartsuk be a gyári ajánlásokat a guminyomás beállításakor, valamint ellenőriztessük a futómű és a lengéscsillapítók állapotát minimum az éves szervizek alkalmával. Ha így teszünk, akkor maximalizálhatjuk a gumiabroncs élettartamát.