Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Fojtószelep szerepe a kipufogócsőben

Kocsiba szerelt fojtószelep

A kipufogórendszer fojtószelepét eleinte csak a haszongépjárművekben alkalmazták, a lejtmeneti motorfékhatás növeléséhez. Egy jó ideje azonban már személygépjárművek kipufogócsöveibe is szerelik, de nem ilyen célokból. Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy miért kerül beépítésre a fojtószelep a kipufogórendszerbe!

Sportos kipufogóhang előhívása

Manapság a fojtószelep kipufogórendszerbe szerelésének elsődleges célja a kipufogóhang sportossá varázsolása – ehhez már egy külön tudomány is kialakult, az ún. sound-engineering. Több helyre is szerelhetőek: a hangtompító dobok elé vagy után, de akár beléjük is. Szerepük, hogy bizonyos by-pass csöveket, csatornákat és renzonátortereket zárnak illetve nyitnak ki. Kétféle módszerrel lehet őket működtetni: elektromosan vagy pneumatikusan, de akár bowdennel is zárhatóak és nyithatóak. Mindemellett az aktív rendszerek kipufogóihoz kapcsolt hangszórók kimeneti csöveiben is találhatunk fojtószelepeket. Nem elhanyagolandó a fojtásbefolyásolás motorteljesítményre gyakorolt hatása sem, a kipufogó ellennyomástól is függ ugyanis a motor munkája. A fojtószelepek kipufogó hangolás céljából való alkalmazása legtöbbször nem gyárilag történik, hanem tuningcégek által. A „beavatkozás” elvégzése előtt érdemes azonban átgondolni a dolgot, mivel nem garantált, hogy utána átmegy az autó majd a következő műszaki vizsgán a kipufogó ellenőrzés miatt. Utóbbi a hiteles bevizsgálásukat bizonyító igazolástól függ leginkább.

A kipufogó ellennyomás helyreállítása

Olyankor is segítségünkre lehet a kipufogó rendszer fojtószelepe, ha kikapcsolódik valamelyik henger. A kipufogó rendszert alapvetően úgy tervezik, hogy minden henger egyszerre működik, és csak így alakul ki a kellő hengeröblítéshez, valamint kipufogóhanghoz optimális ellennyomás. Ám előfordul olyan, hogy valamelyik henger lekapcsolódik, például négyből csak kettő vagy nyolcból csak hat üzemel, így a kipufogógáz árama is másmilyen lesz. Sok esetben a nem üzemelő hengerek szelepei lezáródnak, vagyis nem jön belőlük gázáram. Olyan is megtörténhet, hogy a levegő ugyan átmegy a hengereken, ám a gáz akkor sem lesz olyan hőmérsékletben és nyomásban, mint a működőek esetében. Annak érdekében, hogy ilyenkor is helyre tudja állítani a rendszer a kipufogási ellennyomást, fojtószelepet szerelnek a kipufogócsőbe – ezzel már konfigurálható a gáztorlasztás.

Az emissziótechnika szolgálatában

Az emissziótechnikában is gyakran alkalmaznak kipufogó fojtószelepet a rendszerben. A low pressure EGR, azaz a kisnyomású kipufogógáz visszavezetés módszerénél a koromszűrő után kerül ki a visszavezetendő kipufogógáz. Ilyenkor már nincs a dízelautó kipufogógázában koromrészecske, tehát a szívótorok, az EGR-szelep és az EGR-hűtő sem szennyeződik. A gáz a turbótöltő elé szivárog, majd az intercoolerben hűti tovább a rendszer a friss levegővel keverve. Ahhoz azonban, hogy a kipufogógáz ideális mennyiségben áramoljon vissza, segíteni kell a rendszeren. Itt lép előtérbe a fojtószelep, amit a gázkinyerő csővezeték után szerelnek, és valamennyire be is zárnak. Így tud csak létrejönni az optimális torlónyomás. Azt, hogy milyen mértékben kell a fojtószelepet zárni és nyitni, mindig az éppen aktuális visszavezetett kipufogógáz mennyisége határozza meg.

Az emissziótechnika kapcsán egy másik tisztítóeljárást végző alkatrészt is meg kell említenünk, méghozzá a nitrogén-oxid tároló katalizátort – ennek optimális működéséhez is szükség van a fojtószelep beszerelésére a kipufogó rendszerbe. Ez az alkatrész csak egy meghatározott hőmérséklet esetén tud megfelelő hatásfokkal üzemelni. A hőmérsékleten kívül a gáznyomás és a gáz térfogatáram is befolyásolja a működését. A tökéletes üzem érdekében a tárolókatalizátorba bevezető két kipufogócső egyikét fojtószeleppel nyitják és zárják – ezzel állítható be az optimális hőmérséklet.

A kipufogógáz hőhasznosítása

Abban az esetben, ha a gyártó vagy az autótulajdonos hőcserélőt szerel az autó kipufogó rendszerébe a motor hűtővizének felmelegítése céljából, akkor is egy fojtószelepet helyeznek el a rendszerben. A felmelegítésre persze nem minden motor üzemállapotban van szükség, így az igényhez igazodva a fojtószelep szabályozza a kipufogógáz hőcserélőbe jutását.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.