A négy évszakos gumik téli felhasználásával kapcsolatos kételyeket véglegesen csak az éghajlat kellő felmelegedése, a tél eltűnése fogja eloszlatni. Addig azonban még néhány téllel és gumival meg kell harcolniuk az autósoknak.
Akkor most négy évszakos, vagy nyári és téli?
A válasz a formális logikából kiindulva elég egyértelműnek tűnik. A nyári gumikat úgy tervezték, hogy azok a 20-30 C fok közötti hőmérsékleten nyújtsák a legnagyobb biztonságot. A téli gumikat pedig úgy, hogy 0 és mínusz 10 fok között. A téli lágyabb keverék, hamarabb felmelegszik, a mintázat segíti a kapaszkodást és a vízelvezetést. Nincs olyan gumis autószerviz a világon, ahol cáfolnák, hogy a négy évszakos gumikkal nyáron és télen is hosszabb fékúttal kell számolni, mint nyáron a nyárival, vagy télen a téli gumival. Felmerül a kérdés, hogy akkor kinek és minek találták ki a négy évszakos gumikat. A logikus válasz: azoknak, akik olyan időjárási körülmények között autóznak, amelyek mellett az autósok úgy ítélik meg, hogy ez a gumifajta is elfogadható télen és nyáron is.
Nyáron a nyári, télen a téli az igazi
Azokban az országokban, vagy még inkább, azokban a földrajzi régiókban, ahol a nyári időjárás dominál, vagyis csak enyhe tél van, vagy egyáltalán nincs is, ott elég a nyári gumi. Ahol kemény és tartós telek és forró nyarak vannak, ott téli és nyári gumikat kell használni. Ahol se forró nyár, se hideg tél nincs, ott is pont jó a nyári gumi. Ahol egész évben hőség van, ott minek a téli vagy a négy évszakos gumi? Ahol 12-ből 10 hónapig kemény tél van, ott ki venne nyárra nyári gumit és télre négy évszakos gumit? Bár a klímaváltozás valóban tetten érhető a magyar időjárásban is, de egyelőre még évtizedekig számolni kell a téllel és a téli gumikkal. Minden egyéb állítás kizárólag marketingfogás. A gumicserét autószervizünkben kiegészítő szolgáltatásokkal ajálnjuk, az autó felkészítésével a téli időszakra.
Alapvető különbségek a téli és a 4 évszakos gumik között
Vegyük szemügyre a mintázatok és a gumikeverék közötti különbségeket. A téli gumi (bal oldali) rugalmas marad hideg időben inkább kemény, mint minden évszakban. Mély barázdái (1) és az egyirányú futófelületi blokkok (2) a tiszta havat és latyakot hatékonyan, úgynevezett lamellákkal (3) “markolják” a csúszós felületeken.
Ezzel szemben a négy évszakos abroncs (jobb oldali gumi) keményebb vegyületekből áll össze. Vízelvezető csatornák (1) és kevesebb hornyok (2) vannak a felületén, hogy a száraz felületen is hatékony tapadást biztosítson. Kétirányú futófelület (3) lehetővé teszik a gumik forgatását az egyenletes kopás biztosításához.