Valld be: ha megállni kényszerülsz a közlekedési lámpáknál, lenyomott tengelykapcsolóval, bekapcsolt első sebességfokozattal és lábbal a féken vársz! Még akkor is, ha a járművezető oktatód anno elmondta, hogy ez alapvető bűn. A lábizmok elkerülhető strapája mellett a kuplungot is feleslegesen megterheli. Sokkal jobb, ha inkább üresbe teszed, és behúzod a kéziféket, hogy álló helyzetben tartsd az autót. Ha üresbe állítod, a tengelykapcsolódat megkíméled a felesleges kopástól. Az emberek gyakran azzal védekeznek, hogy inkább sebességben hagyják a járgányt, hogy gyorsan elrajtolhassanak, de csak egy másodpercbe telik, hogy visszakapcsolják a sebességet, amikor a lámpák váltanak.
Hogy használódik el a kuplung?
Két általános módja van a tengelykapcsolók elhalásának. A leggyakoribb az, hogy a kuplungtárcsa elhasználódik. Ez idővel megtörténik a természetes csúszás miatt, amely akkor megy végbe, amikor a tengelykapcsolót bekapcsoljuk, hogy az autót mozgásba hozzuk. A súrlódás nyilván koptatja a tárcsát, a kuplung csúszik, és egyszer csak új kuplung kell. Ez a folyamat azonban nagymértékben felgyorsítható, ha a kuplungot nem megfelelően használjuk, vagyis túl sok gázt adunk a motornak, és túl lassan engedjük ki a tengelykapcsolót. Ezt a metódust nevezzük elsőfokú kuplunggyilkosságnak. A tengelykapcsoló meghibásodásának második leggyakoribb oka az, amikor a kioldó csapágy bekrepál. Ez az a csapágy, amely széttolja a tengelykapcsoló lemezeket, amikor benyomjuk a tengelykapcsoló pedált a sebességváltáshoz. Megfelelő használat esetén a kinyomó csapágy sokkal tovább bírja, mint a tengelykapcsoló tárcsa. De ha állandóan a tengelykapcsoló pedálon ácsingózunk a piros lámpáknál ülve, a tengelykapcsoló tárcsa elkopása előtt leamortizálódhat a kinyomó csapágy. És mivel ez egy teljességgel megelőzhető állapot, ezt nevezzük másodfokú tengelykapcsoló merényletnek, ami egy kis odafigyeléssel bizony elkerülhető lenne.
Szóval, akkor mi a tanulság?
A probléma az, hogy ha a tárcsa vagy a csapágy meghibásodik, akkor az egész tengelykapcsolót ki kell cserélni. Csak az egyik rész eléréséhez is el kell távolítania a teljes sebességváltót. És ha egyszer már kifizetted azt a rengeteg munkadíjat, őrült lennél, ha csak a kuplung felét cseréltetnéd, hiszen, az élettartamuk nagyjából azonos kaliberben mérhető, felesleges megkockáztatni, hogy két hónap múlva újra hasonló slamasztikába kerülj, nem? Persze bevállalhatod a rizikót, ha úgy döntesz, de véleményünk szerint, felesleges, és ami a lényeges, mentsd el a címet az agyad egy gyakran használatos részébe, és olvasgasd sokszor, amikor piros lámpánál várakozol: nem ajánlott piros lámpánál benyomott kuplunggal várakozni. A kinyomó csapágy élettartamának meghosszabbításának legjobb módja, ha távol tartod a lábad a tengelykapcsoló-pedáltól, kivéve persze, ha éppen sebességet váltasz, vagy indítod a motort. Így lesz a legnagyobb az esélyed arra, hogy maximális időt tölthess imádott kuplungoddal, és hosszú, boldog életet élhessetek együtt. Ragadd meg a lehetőséget, és használd ki, hogy igenis van rá hatásod! Ja, és még egy dolog: egyes vezetők hajlamosak úgy vezetni, hogy a lábukat a tengelykapcsoló-pedálon nyugtatják. Ez azt okozhatja, hogy a tengelykapcsoló kinyomó csapágya érintkezik a tengelykapcsoló fedelével, és súrlódást hoz létre, amikor erre nincs szükség, és ez idővel furcsa zajhatáshoz és a tengelykapcsoló meghibásodásához vezethet, ami költséges javítás. Ez nem csupán a tengelykapcsoló idő előtti amortizációját okozza, hanem az üzemanyag-hatékonyságot is csökkenti.