Agresszív és gyors vezetés, kevés vagy túl nagy nyomás, helytelen futómű beállítás. Nemcsak a nem megfelelő szezonban használt abroncsok tehetnek arról, ha idő előtt kopnak el a kocsidon a kerekek. Mutatjuk a leggyakoribb hibákat, de azt is, hogy mit tehetsz a tartósság érdekében.
Így múlik el a gumik dicsősége
Sokan azt gondolják, az autók abroncsai azért nem hosszú életűek, mert az emberek nem cserélik le időben azokat. Pedig fontos, hogy télen téli tavasztól pedig nyári gumit használj. De ez csak egy a sok ok közül, ami károsítja a kereket. A nagy sebességgel való vezetés sem tesz jót. A gumiabroncsok gyártói nem véletlenül határoztak meg egy maximális sebességet, ha túlléped az indexed, akkor a kerék túlmelegedhet, ami miatt elereszti a nyomást. Ha nagy sebességgel hajtasz át egy akadályon (például fekvőrendőrön), akkor a gumit érő ütés jóval nagyobb, mint normál tempónál. Ez pedig növeli az esélyt a szálszakadásra. A hirtelen elindulás és a gyors megállás szintén rosszat tesznek a gumiknak, hiszen mindkét mozdulat koptatja a futófelületet. Ha nagy sebességgel kanyarodsz, akkor a gumi külseje kopik erőteljesebben. Mindig figyelj arra, mekkora nyomás van a gumiban. Ha alacsonyabb a gyári előírásnál, akkor jóval könnyebben kopik. Ha ez nem volna elég, mivel laposabbak a kerekek, még a fogyasztást is növelik
Ezt teheted a kopás ellen
Említettük már a nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatát. Egyszerű fizika, hogy miért használj megfelelő gumit télen és nyáron is. A téli gumiik lágyabb anyagból készülnek, ezért jobban kopnak. A nyári pedig alacsony hőmérséklet esetén sokat veszít rugalmasságából, emiatt nagyon könnyen szakad. Ha nincs megfelelően centírozva a kerék, az is sokat ronthat a helyzeten, akár 20-30 százalékkal is csökkenhet az élettartam. Ha csak az egyik abroncs kopik, erre a problémára lehet következtetni. Sokat javíthatsz a helyzeten, ha rendszeresen ellenőrzöd a guminyomást. A gyártók általában a vezetőoldali ülés oldalán tüntetik fel az ajánlott értéket. Célszerű kéthetente ellenőrizni a nyomást például egy benzinkúton, de vehetsz magadnak egy saját mérőeszközt is. Fontos, hogy évente, vagy minden 15 ezredik kilométer után centíroztass. Ha a kerekek kiegyensúlyozatlanok, akkor idő előtt elkopik a futófelület, de a felfüggesztés alkatrészei is károsodnak. A vezetés közbeni furcsa rezgés ennek a jele. A szervizben ezt hamar helyre teszik. Fontos, hogy hagyj fel az agresszív és gyors vezetéssel. Ami azonban a legfontosabb, hogy időben cseréld le a szezonális kerekeket. Ha 7 fok alá csökken a hőmérséklet, jöhet a téli, ha 7 fok fölé nő, akkor pedig vedd elő a nyári abroncsokat.