A modern autók számtalan extrával vannak felszerelve, amelyek a régebbi kocsikból még hiányoztak. De nem nekünk, mivel nem is tudtuk, hogy ilyen létezik. Azonban, ha kipróbálunk egy-két újítást, akkor rájövünk, hogy a használatukkal már sokkal könnyebb, komfortosabb a vezetés. Ilyen extra volt hosszú évekkel ezelőtt a tempomat is, amely sok szempontból az egyik leghasznosabb kiegészítője a járműnek.
Mire jó a tempomat?
A tempomat elsősorban egy kényelmi extra az autóban. Nevezhetjük sebességrögzítő elektronikának is, mivel feladata, hogy a beállított sebességen tartsa a kocsit. Ha lassul a jármű, akkor a tempomat segítségével automatikusan gyorsítja, ha pedig gyorsul, akkor visszafogja a sebességet. Emelkedőn, lejtőn is megtartja a kiválasztott iramot, és természetesen sík terepen is. Használata akkor javasolt, ha hosszú távon szeretnénk egyenletes tempót autózni: például autópályán vagy közúton, ahol egy kisebb településen való áthaladáskor, jó eséllyel nem fog minket forgalmi akadály hátráltatni. Ha azonban mégis, akkor sincs baj. Amennyiben ugyanis szükséges valamiért korrigálnunk a sebességen, gyorsítani vagy lassítani, ne adj isten hirtelen vészfékezni, akkor a pedálok használatakor a tempomat azonnal kikapcsol. A veszély elhárultával, egy gombnyomással újra beüzemelhető az eszköz, így kényelmesen folytathatjuk az utunkat. Ha időközben úgy döntünk, hogy nem megfelelő sebességet választottunk, akkor azt kézzel beállíthatjuk, magasabb vagy alacsonyabb tempót is megadhatunk szintén egy gombnyomással. A tempomat használata ugyanakkor elsősorban arra szolgál, hogy az ember pihentesse elgémberedett tagjait. Nem kell folyamatosan a gázpedálon tartanunk a lábunkat, azt behúzhatjuk magunk alá, amellyel egy kényelmesebb testhelyzetet vehetünk fel, így pedig az utazásunk is komfortosabbá válik. Már csak annyi dolgunk van, hogy figyeljük a forgalmat, irányítsuk az autót, és persze közbeavatkozzunk, ha szükséges.
Utólag is beszerelhető
A tempomat használatának van még egy pozitívuma. Az egyenletes sebesség megtartása miatt, a fordulatszám sem ingadozik, amely egy kedvezőbb, optimálisabb fogyasztást eredményez hosszú távon. Ez pedig amellett, hogy jó a motornak, a mi pénztárcánkat is kíméli. Nem kell persze óriási különbségekre gondolnunk, azonban ha sokat használjuk az autót, és persze a sebességrögzítő elektronikát, akkor tankolásonként pár száz forintot megtakaríthatunk. Ez éves szinten akár több, mint tízezer forintos nagyságrendet is jelenthet, ha naponta kell nagy távolságokat megtennünk. Ha olyan régebbi autónk van, amelyik nem rendelkezik tempomattal, akkor jó hír, hogy van lehetőség utólagos beszerelésre is. Jól gondoljuk meg azonban, mivel még ma sem olcsó mulatság, habár sokat mérséklődött az ára. Amíg néhány éve örülhettünk neki, ha százezer forint alatt megúsztuk a beépítést, addig manapság már ennek az összegnek a feléért, sőt akár már a harmadáért is hozzájuthatunk az alkatrészhez. Ha azonban csak a városban vezetünk, akkor úgysem tudjuk kihasználni, a félévente egyszeri vidéki nagyszülő-látogatáshoz pedig nem feltétlenül éri meg bajlódni vele. Ellenben, ha minden hétvégén messzire kirándul a család, vagy napi húsz-harminc-ötven kilométereket ingázunk az autópályán, akkor érdemes elgondolkodni a beszerelésén. Egyrészt azért, mert várhatóan két-három év alatt visszahozza az árát a fogyasztás optimalizálásával, másrészt pedig az autóban ülve is fontos a helyes testtartás, a tempomat használata közben pedig ezt kényelmesen felvehetjük még a kormánynál ülve is.