Jól működő fék nélkül gyakorlatilag az autózás, pontosabban a biztonságos vezetés is kivitelezhetetlen. Minden egyes, rosszul működő, erőtlen fékrendszerrel megtett méter veszélyezteti a saját, az utasaid, sőt még a körülötted közlekedők egészségét, életét is! Szerencsére a fékalkatrészek azért nem azok közé tartoznak, amik egyik pillanatról a másikra válnak használhatatlanná, mindig vannak előjelek. Ezekre odafigyelve nem érhet minket nagy baj. Cikkünkben most összegyűjtöttük nektek, milyen esetekben ajánlott átnézetni a fékrendszert.
Elhasználódtak a fékbetétek?
Elhasználódott fékbetétekkel autózni akár életveszélyes is lehet, ugyanis szélsőséges esetekben akár teljesen hatástalan lehet a fékpedál nyomása. Szerencsére azért idáig nem igazán szokott eljutni a folyamat, hamarabb észlelhető, mintsem ez megtörténjen. Ahhoz, hogy az intő jeleket felismerd, nem árt, ha ismered az alkatrész működési elvét is. Akárhányszor rálépsz a fékpedálra, a fékbetétek a féktárcsához nyomódnak, s az így létrejövő súrlódó erő lassítja, állítja meg a járművet. Az idő múlásával működésükből adódóan a betétek elhasználódnak, elvékonyodnak. Ha nem bízol magadban annyira, hogy szemrevételezéssel észleld kritikus állapotukat, inkább nézesd át időnként egy autószerelővel, a fékszerviz segíthet.
Pulzál a fék?
Az ABS-szel felszerelt autók tulajdonosainak természetesek lehetnek az apró vagy nagyon enyhén pulzáló rezgések hirtelen megállásnál. Ám alap esetben azért ezek nem „normális” jelenségek, pláne, ha erősebbek. Ha bármekkora rezgést, vibrációt tapasztalsz fékezéskor, inkább ellenőriztesd le a fékalkatrészek állapotát, még mielőtt nagyobb probléma adódna. Ha óvatos, lassú fékezés közben is rezeg a fék, akkor minden bizonnyal az eldeformálódott féktárcsák okozzák a jelenséget. Amennyiben az ABS lámpa indítás után is világít, akkor szintén ajánlott minél előbb felkeresni egy fékszervizt.
Szokatlan hangokat hallasz fékpedál-nyomás közben?
Egy kicsit visszakanyarodva a fékbetétek kopására, ennek gyanújára adhat okot a csikorgó vagy visító hang. A betéteken egy súrlódó anyag található, melynek elvékonyodása, lekopása esetén ilyen hangokat adhat ki, ezzel figyelmeztetve a betétcserére. Értelemszerűen minél tovább közlekedsz kopott betéttel, annál intenzívebbé válnak a hangok. Ha nem észleled időben, nem tulajdonítasz neki figyelmet, akkor a végső stádiumban már fémes köszörülős hangot fogsz hallani, mivel eddigre már a betétek annyira elhasználódnak, hogy a féknyergek nekidörzsölődnek a tárcsáknak. Ne várj sokat a cseréltetéssel, nehogy a féknyergek is végül elgörbüljenek, azok javíttatása már sokkal nagyobb költség.
Valamelyik oldalra húz a kocsid fékezés közben?
Legtöbb esetben, amikor valamelyik irányba húz az autó, a kerekek kiegyensúlyozatlanságára gondolunk elsőre, ám bizonyos esetekben a fékrendszer meghibásodására is utalhat a jelenség. Amikor beragadnak a féknyergek, idő előtt elkoptathatják a fékbetéteket. Emiatt egy idő után erősen balra vagy jobbra fog húzni a kocsi, akárhányszor rálépsz a fékpedálra. Bizonyos esetekben a fékcsövek javítása vagy a fékbetétek cseréje is orvosolhatja a problémát.
A fentebb említett négy, fékalkatrészek állapotának ellenőrzésére intő jelen kívül még számos gond adódhat a fékrendszerrel. Kialakulhat például fékfolyadék-szivárgás, a fékdob vagy féktárcsa felületén foltok jelenhetnek meg, csak, hogy néhányat említsünk. Jóllehet, ezek apró problémáknak látszódhatnak, de előbb-utóbb nagyobb gond is adódhat belőlük, ami nem csak a biztonság csökkenésével, de sokkal nagyobb költségű javítással is járhat.