Meg kell előzni az idős dízelautók Magyarországra áramlását, ennek módja a gépjárműadó rendszerének átalakítása lehet. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete átfogó javaslatot tett egy környezetvédelmi alapú adórendszer bevezetésére.
Hazánkra is hatással lehet a németországi kitiltás
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint Magyarországon olyan intézkedéseket kellene hozni, amelyek megelőznék, hogy az idős dízelautók hazánkba kerüljenek. Az egyesület a dízel gépjárművek esetleges németországi kitiltásának várható negatív környezetvédelmi hatásaira hívja fel a figyelmet. A német szövetségi közigazgatási bíróság februárban hirdette ki döntését, amely szerint az önkormányzatok kitilthatják a dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból. A német bíróság határozatának következményeként számítani kell arra, hogy a német tulajdonosok lecserélik idősebb dízelautóikat, amelyek tömegesen és olcsón kerülhetnének be a magyar piacra.
Egészségtelen a magyarországi autók korösszetétele
Az egyesület intézkedéseket szorgalmaz, hogy a várható dízelautó dömping ne érje felkészületlenül Magyarországot. Korábban is javasolták a gépjárműadó átalakítását, amely a kisebb kibocsátású járműveket adóelőnyben részesítené, illetve átfogó javaslatot tettek egy környezetvédelmi alapú adórendszer bevezetésére. Magyarországon a gépjárműpark életkora meghaladja a tizennégy évet, korösszetétele pedig egészségtelen, átlagosan EURO 4-es besorolású. Ezek a beáramló használt kocsik a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban ötvenszeres, nitrogén-oxidban háromszoros károsanyag-kibocsátást produkálnak. Fontos: a dízelekre vonatkozó esetleges német kitiltás nem érinti az EURO 6-os környezetvédelmi besorolású, azaz a 2014. január 1. után gyártott gépjárműveket, ezek beszerzése semmiféle kitiltási kockázattal nem jár.