A kipufogóból távozó füst nem csak kellemetlenné teszi a vezetést, de még a sofőr és az utasok egészségére is káros hatással lehet. Legtöbben ilyenkor a kipufogórendszer tömítetlenségére gondolnak először. A bűz kezdetén már érdemes kipufogó javításra, ellenőrzésre időpontot kérni.
Átjut a tömítetlen részeken
Ha úgy látod, sehol nincs kilyukadva a kipufogó, akkor legtöbbször a karosszéria hátsó, tömítetlen részein át bekerülő kipufogógáz miatt érezhetsz bűzt a kocsiban. Még jobban jellemző ez a kombi vagy ferdehátú autóknál, melyeket hátsó ablaktörlővel szerelnek. Ezeknél ugyanis annyira intenzív légörvény jön létre a kocsi mögött, hogy az magával húzza a kipufogógázokat egy rosszul záródó, tömítetlen hátsó ajtón, vagy mondjuk a rosszul szigetelt fényszórón. Sok vezetőt megtéveszt, úgy érzi, a fűtés bekapcsolásakor vagy az ablak letekerésekor a legintenzívebb a kipufogógáz bűze. Ilyenkor legtöbben az elölről szelelő rendszerre gyanakodnak, holott a letekert ablak vagy benyomott fűtés miatt bejutó légáram keveri előre a hátsó részben felhalmozódott gázokat.
Veszélyes a szén-monoxid
Az utastérbe jutó kipufogógázokkal nagyon vigyázni kell, pláne a szagtalan, emiatt nehezen észlelhető szén-monoxid esetében, mely mérgező. Amennyiben már beindítottad a kocsit, de még egy helyben állsz, és így is érzed a bűzt, akkor a motortér környékén kell keresned a hiba okát. Amennyiben inkább menet közben érezhető, akkor viszont már inkább a kocsi mögött vagy alatt kell a hiba oka után kutatni. Például ha nem a gyárilag előírt méretű kipufogót használjuk – mondjuk, túlnyúl a hátsó cső, vagy jelentősen rövidebb a gyárinál –, akkor a csapóajtó mögötti nagy áramlások magukkal szívhatják a kipufogógázokat az utastérbe.
Számos hibalehetőség jöhet szóba
Jóllehet a menetközben letekert ablaknál tapasztalt szag igazából a motortéri hibákat igazolná, azért akad hibalehetőség még ezen kívül is bőven. A kipufogórendszerben egy flexibilis csövet találhatunk, mely több rétegből áll, s melynek meghibásodása kezdetén még nem igazán lehet észlelni a problémát. A háttérben viszont folyamatosan ontja magából a gázokat. Ezen kívül ott vannak még a kipufogógáz-visszavezetés csőhálózatának különböző tömítései, melyeknél szintén kialakulhatnak kifúvások. A motor, valamint az EGR-szelep mögé szerelt turbófeltöltő is eredményezhet szagos utasteret.
Ilyenkor ajánlott a motor összes burkolatát eltávolítani, majd precízen átvizsgálni a motorteret, motort, majd miután teljesen lemosattuk egy szervizben, még alaposabb, hosszabb megfigyelést végezni rajta. Amennyiben a motorból szivárgó olaj a kipufogóra kerül, akkor a felhevült elem még a motor leállítását követően is ugyanúgy el tudja párologtatni az olajat. Még a motor leállítását megelőzően ajánlott belső keringtetésre kapcsolni a szellőzőrendszert, így az álló kocsi utasterét ebből az irányból is lezárhatjuk.
Eredményre vezethet még az is, ha a többek között a pollenszűrő helyéül szolgáló, szélvédő alatt lévő műanyag darabokat is leszereljük, majd vissza. Ugyanis a helytelenül illesztett idomok is eredményezhetnek tömítetlenséget. Attól még, hogy a gyártó elrejti, nehezen hozzáférhetővé teszi a pollenszűrőt, még akkor is ajánlott évente cserélni. Továbbá javasolt a szellőzőrendszer többlépcsős fertőtlenítése, valamint új pollenszűrőként egy aktívszenes változat alkalmazása, mely a szagokat is távol tartja.