Azt hitte, tavasszal veszélytelenebb a vezetés? Tévedett!

Azt hitte, tavasszal veszélytelenebb a vezetés? Tévedett!

Hajlamos a sofőr fellélegezni a téli időszak után: végre se hó, se jég, lehet a gázra lépni. Hibát követ el, aki így gondolkodik, ugyanis a tavasznak is megvannak a maga rizikófaktorai. Kezdjük ott, hogy jóval többen vannak az utakon. Mutatjuk, mire figyeljen, amint kitavaszodik!

Megjöttek a frontok és a mazsolák

Amíg tél van, hideg tél, a hó- vagy/és jégborította utcák, utak puszta látványa is arra figyelmeztet, hogy jobb lesz vigyázni. Téli gumi, felszerelés elakadás esetére, nagy ellenőrzés a téli szezon előtt – ám amikor beköszönt a jó idő, a sofőr hajlamos fellélegezni. Elmúlt a veszély, gondolja, és ugyanezt érzi rajta kívül még sok másik sofőr, valamint egy rakás tapasztalatlanabb „mazsola” is, akik télen ki sem merészkedtek a csúszós utakra. Amint azonban beköszönt a jó idő, útnak indulnak a vasárnapi vezetők kirándulgatni, rokont látogatni, kirajzanak a motorosok, biciklisek is. Hiába van szép idő, hiába nem csúszik az út, a rutintalan sofőr akkor is komoly veszélyforrás. Mivel nem járja sűrűn az útvonalat, a már megszokott gödröket sem tudja például elkerülni, nem hogy azokat, amik a téli szezon alatt keletkeztek. A tavaszi fáradtság, bágyadtság, fronthatások okozta figyelmetlenség azonban nem csak rájuk hat, öreg rókák is elrévedhetnek egy pillanatra. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapján olvastuk: a baleseti statisztikák is tükrözik, hogy amikor kitavaszodik, lendületesebben, nagyobb átlagsebességgel közlekednek az emberek.

Az út nem csak a jégtől csúszhat

Na meg azt se felejtsük el, hogy nem csak télen lehet csúszós az út! A munkagépek bármelyik évszakban felhordhatják, és fel is hordják a sarat az utakra szántóföldek, építkezések közelében, ha nedvesebb az idő. A tavasz első két hónapjában is előfordulhatnak talaj menti fagyok, köd is csökkentheti a látótávolságot, és az esőtől, harmattól, párától nedves úton is megcsúszhat az autó. Különösen akkor, ha a sebességet sem megfelelően választjuk meg, hiszen minél gyorsabban hajtunk a fékezés idején, annál nagyobb a féktávolság, amit a síkos úttest is növel. Nem csak télen alapkövetelmény a jól működő fékrendszer és a megfelelő állapotú gumik a kerekeken. Ahogy az ablakot is ugyanúgy tisztán kell tartani, ha pára takarja el a kilátást, vagy bogárraj kenődött a szélvédőre, mint a téli jegesedésnél – az ablakmosó folyadékot ne felejtsük tavaszira cserélni! A kerekek légnyomását is érdemes ellenőriztetni, és ha arra gondoltunk, az idei tavaszi-nyári-őszi guminak jó lesz a kicsit kopott téli, tegyünk le az ötletről, mert ez is balesetveszélyes.