Te is igyekszel eleget tenni a koronavírus miatt meghozott intézkedéseknek? Az autódat is önkéntes karanténba helyezted? Ilyenkor azért nem árt egy-két megelőző karbantartási műveletet végezni, például a folyadékok cseréjét.
Gumiápolás után jöhet a mosás
Ha ezeken túl vagy, esetleg nem tudod magadtól, házilag elvégezni, még mindig akadnak olyan műveletek, melyekkel Te is megbirkózhatsz. Tipikusan ilyen a gumialkatrészek konzerválása, lehetőleg még az autód alapos mosása előtt. Számos olyan rész van, aminek jót tesz, ha glicerines ronggyal áttörlöd őket, ilyen gumis részek például az ajtószigetelések, a szélvédőtömítések, a csomagtartó ajtajának gumija, de maguk a gumiabroncsok is. Nem túl kellemes feladat, hiszen először az anyag nem igazán fog megtapadni, majd azután épp ellenkezőleg, minden tiszta feketévé és ragacsossá válik. Ettől függetlenül azért még mindig ezerszer jobb glicerinnel kezelni a gumirészeket, mint mondjuk a számos fórumon olvasható kólával, netán szilikonspray-vel. Ezek ugyanis túlságosan kiszárítják a gumit. Amint leápoltad a gumirészeket, jöhet a kocsi teljes, alapos lemosása. Tisztításnál figyelj oda a kerékjárat szűkösebb részeire, valamint a kocsi aljára, a köténylemezek mögötti részre is. Ha teljesen megszáradt az autó, következzenek a „csinosítgató” műveletek, amik most nem is az autó szépsége szempontjából lesznek fontosak, mintsem a kondíciójának megőrzéséből.
A külsejét sem árt rendbe tenni
Alaposan vizsgáld végig az autót mindenhol, nem-e pattant le valahol esetleg a festék. Ha találsz ilyen részt, mindenképp távolítsd el a levált festéket, s vigyél fel a helyére rozsdagátló szert. Hagyd a termékleírásban szereplő ideig hatni, majd a biztonság kedvéért kenj a szer tetejére még egy kis festéket. Ha nem tartasz otthon egyikből sem, akkor még mindig ott van opciókként a ronda, de hasznos választás: friss zsír vagy vaksz felvitele. Ha sikerült az apróbb hibákat javítanod, érdemes átvakszolni a teljes fényezést, hogy azokat az apró részeket, repedéseket is kitöltsd, amelyekbe egyébként könnyen bejuthat a víz. Ha keresztüljut a nedvesség a festékrétegen, s eléri a fémet, akkor nagyobb bajok is lehetnek. A viasz/vakszréteg nem csak konzervál, de a karcolások ellen is óvja a fényezést – ez különösen jól jön majd, ha újra előveszed a beporosodott járgányodat, és le akarod majd mosni.
Mindenképp szánj időt a motortér kitakarítására is! Ha koszosnak látod, akkor elsőként tisztítsd meg a benne található szellőzőrácsokat és lefolyókat. Ezután következhetnek a ponthegesztések, majd a fémlemezek összeeresztése. Nézd meg, hogy a fékfolyadék-tartály, illetve az akkumulátor alatt milyen anyag van, ha lemezt találsz ott, akkor azt is ápold le valamilyen zsíros spray-vel. Ezek a részek ugyanis csúnyán bekoszolódhatnak a hosszú pihentetés alatt. Ha már szóba jöttek a fémfelületek, keress az autó karosszériáján krómozott, rozsdamentes acél, valamint bevonatmentes alumínium részeket, s krómápoló szerrel vedd őket kezelésbe. Minimum a rájuk száradt vízfoltokat távolítsd el róluk. A krómápoló egy vékony bevonatot képez a felületen, ezáltal a rozsdától is védi a fémet. Végezetül, ha mindezzel megvagy, vedd elő a jó öreg WD40-et, s kend be vele a zárakat és annak kapcsolódó elemeit, ugyanígy a motortérnyitó bowdent sem árt lekezelni vele. Ha tudod, zsírozd az ajtók, a motorháztető és a csomagtérajtó zsanérjait is. Hidd el, ezekkel az apró karbantartási műveletekkel is már sokat segíthetsz az autó konzerválásában, ráadásul hasznos időtöltésnek is számítanak ebben az időszakban.