Nyáron valahogy több autótulajdonos feledkezik meg a kocsi karbantartásáról, mint mondjuk télen. Persze, a hideg évszak beköszöntekor több mindenre kell figyelni, de azért a kánikulában sem szabad elhanyagolni autónkat.
Gondoltad volna például, hogy a nyári melegben 20%-kal nagyobb az esély egy esetleges defektre? Ugyanígy gyakoribbak lehetnek a váltóproblémák, mivel az extrém forróság miatt hamarabb kopnak az erőátviteli alkatrészek. Így már rögtön fontosabbnak tűnik a nyári autókarbantartás is, ugye? Szerencsére sok mindent tehetsz azért, hogy az autód ne szenvedje meg annyira a kánikulát, és az izzasztó meleg ellenére is a maximális teljesítményt tudja nyújtani. Cikkünkben most a kocsi különböző, nyári időjárás által befolyásolt alkatrészeit vesszük górcső alá, és igyekszünk jó tanácsokkal szolgálni.
Légkondicionáló
Amikor az autó nyári karbantartása kerül szóba, a legtöbb embernek a klíma jut egyből eszébe, és ez érthető is. Manapság már minden új modell alapfelszereltségét képezi a légkondicionáló rendszer. Ha év közben elhanyagolod a klímakarbantartást, autóklíma javítást akkor lehet, hogy nyáron hoppon maradsz, amikor bekapcsolnád. A gyakori használattól eltömődhet a rendszer, ami nem csak rontja a berendezés hűtési képességét, de még az utastérben is bűz lehet miatta. Ajánlott odafigyelni tehát a klímatisztításra, szükség esetén pedig töltésre – legalább évente egyszer!
Hűtőrendszer
Az autó hűtőrendszerének kemény munkát kell végeznie szélsőséges időjárási viszonyok között, nyáron vagy akár télen is. A rendszer fő funkciója, hogy biztosítsa a motor számára az optimális hőmérsékletet, így kánikulában még több dolga van. A hűtőrendszer tökéletes működése a fagyálló/hűtőfolyadék minőségén, megfelelőségén múlik, csak ezzel tudja kellően hűteni a motoralkatrészeket. Egy forró nyári napon magasabb hőmérsékleten kering a kelleténél a hűtőfolyadék a motor körül, ami miatt túlmelegedhetnek az erőforrás alkatrészei, és tönkremehetnek. A hűtőrendszer-meghibásodások zöme alacsony sebességen való vezetésnél jelentkezik, amikor is kevesebb levegő kering a ventilátoron keresztül az autó elejében a radiátor hűtéséhez.
Motorolaj
Ahogy felmelegszik a nappali hőmérséklet nyáron, úgy „vékonyodhat” a motorolaj viszkozitása a meleg miatt. Ilyenkor előfordulhat, hogy a motor bizonyos alkatrészei nem kapnak kellő védelmet, kenést, súrlódni fognak egymáson, szélsőséges esetben pedig az erőforrás is károsodhat. Időnként ellenőrizd a kenőanyag szintjét, állapotát, állagát, és tartsd be a gyártói csereperiódust! Azzal sem ártasz a kocsinak, ha annál gyakrabban, mondjuk minden megtett 10 000 kilométer után elviszed olajcserére a kocsit.
Gumiabroncsok
Az autógumik nehezen dűlőznek a nyári meleggel… Ennek oka, hogy a meleg miatt tágul a levegő az abroncsban, ami miatt túl naggyá válhat az abroncsnyomás, és extrém esetekben akár még fel is puklisodhat az abroncsfal. A gumiabroncsok miatt bekövetkező balesetek jelentős része nyáron történik, mert az autótulajdonosok nem igazán figyelnek a gumik optimális nyomására.
Akkumulátor
A tél eléggé rendesen „büntetni” szokta az akkumulátorokat, de azért a nyári forróság sem tesz túl jót nekik. A nagy hőmérséklet megakaszthatja az akkumulátorokban zajló kémiai folyamatokat, ami miatt nem fogják tudni kellően tartani a töltöttséget, és nem tudnak elég erőt produkálni. A probléma súlyosságát még fokozhatja a légkondicionáló rendszer, ventilátorok stb. bekapcsolása miatti nagyobb terhelés.