Az autók téli álma

Az autók téli álma

Szezonautós vagy, és csak jó időben vezetsz? Ilyenkor érdemes odafigyelned a kocsid téli tárolására, hogy a jó idő visszatértével, legközelebbi használat előtt ne érjen kellemetlen meglepetés. Cikkünkben most erre mutatunk nektek néhány tippet!

1.Ne engedd, hogy nedvesség érje!

Az autó csak úgy tudja nyugodtan aludni téli álmát, ha eközben nem éri nedvesség, vagyis a rozsda nem zavarja meg álmában. Ahhoz, hogy elkerüld a kocsid korrodálódását, három irányból kell biztosítanod a járművet: alulról és felülről, illetve a levegőből mindenhonnan.

A felülről támadó nedvességet nevezhetjük esőnek vagy hónak, de vannak egyéb formái is. Mondanunk sem kell, hogy ha hónapokig nem veszed elő az autót, fedett helyre kell elzárnod – pláne, ha kabrióról van szó. Alternatív – bár nem tökéletes – megoldást nyújt az autóponyva. Az alulról érkező nedvesség a talaj kipárolgása miatt jelentkezhet, emiatt sokszor rozsdásodik be a kocsi kasztnija, futómű- illetve motoralkatrészei. Fontos tehát, hogy ne füvön, sárban, vagy bármilyen „természetes” talajon parkoltasd a kocsit. A legideálisabb, ha fűtött garázsban tárolod télen az autót, persze ezt nem mindenki teheti meg. Ezért ha ez nem is megy, mindenképp olyan helyre parkold, ahol tartósan nulla fok feletti a hőmérséklet. Azért annyira fontos ez, mert a napközbeni hőingadozás párakicsapódással jár, ami kéz a kézben jár a rozsdásodással. Ha fűtetlen garázsban tárolod, semmiképp se takard le ponyvával!

2. Csak óvatosan a ponyvával!

Ugyan logikusnak bizonyulhat ponyvával letakarni a kocsit télire, de közel sem mindig teszel jót vele. A nem megfelelően szellőző ponyva alatt felgyülemlik a pára, ami beindítja a korróziót, ráadásul még a ponyvatető is bepenészedhet. Mivel bármennyire is szorosan kötözöd le a ponyvát, attól még így is – úgy is mozogni fog valamennyire a kocsin, ami miatt az alatta lerakódott por karistolni fogja a fényezést. Természetesen léteznek olyan ponyvák is, melyek „lélegző” anyagból készülnek, így átengedik a beszoruló párát, a belülre rakott puha anyag pedig nem karcolja a kocsit – az áruk is ezekhez a tulajdonságokhoz igazodik.

3. Néha azért járasd meg a kocsit

Sokan azt gondolják, hogy elég a novemberben, decemberben leparkoltatott kocsira lekapcsolni a garázsvillanyt, majd márciusban csak újra kiállni vele – de ez közel sem így megy! Egy autónak sem tesz jót, ha sokáig egy helyben áll: érdemes időnként, 2-3 hetente menni egy kört vele, hogy ne mindig ugyanazon a ponton nyomja az abroncsokat a jármű súlya, ne álljanak össze a fékek. Azért is jó, ha néha járatod egy kicsit, mert már néhány kilométer után üzemmeleg lesz a motor, és az autó akkumulátor is töltődni fog.

4. Ne merüljön le az akksi

Ha már időnként, mondjuk 2 hetente járatod egy kicsit az autót, az elegendő lesz hozzá, hogy a generátor feltöltse annyira az akkumulátort, hogy ne merüljön le tavaszig. Ha egy újabb akksi van a kocsiban, akkor biztosan elég, ám ha régebbi, akkor előfordulhat, hogy néhány rövidebb táv között töltőre kell raknod az alkatrészt. Ha csepptöltőd van otthon, az a legoptimálisabb, mivel meggátolja a túltöltést, szóval akár állandóra rajta hagyhatod az akkumulátoron, amíg a garázsban áll.

5. Ne feledkezz meg a folyadékokról

A szezonautósoknak – mivel csak jó időben használják a kocsit – sokszor eszükbe sem jut, hogy kiürítsék a nyári ablakmosó folyadékot, és leengedjék a sima hűtővizet. Érdemes azonban megejteni ezeket, ugyanis télen könnyen belefagyhatnak a rendszerbe. A hűtőfolyadékot váltsd le fagyállóra.