A modern gépkocsi-technológia úttörője Karl Benz, 1844-ben Karlsruhéban született. Újfajta kétütemű gázmotort szerkesztett, majd 1883-ban saját műhelyt rendezett be Mannheimban, ahol rögzített gázmotorokat gyártott és fejlesztett.
Az autók anyja
Az 1885. évi Antwerpenben megrendezett világkiállításon tiszteletdíjat kapott az 1-10 lőerő teljesítményű Benz-motorért. Amikor egy évvel később, 1886. január 29-én Benz gázmotorhajtású járművét a Szabadalmi Hivatalnál bejelentette, valószínűleg maga sem gondolta, hogy a DRP 37435 számú szabadalmi okirattal tulajdonképpen az automobil születési bizonyítványát tartja a kezében. A világ első automobiljából, illetve annak továbbfejlesztett változatából kereken 25 példányt értékesítettek 1886 és 1894 között. A minden automobilok anyjának tekinthető, 290 kg tömegű kocsit már egy négyütemű, 984 cm3 térfogatú, egycilinderes, belsőégésű motor hajtotta, a 0,9 lóerő pedig óránként 15 km megtételére tette képessé. A motor a korban rendkívül könnyűnek számított, egy mázsánál alig volt nehezebb.
A ló nélküli közúti jármű újfajta modellje
Megépítése mai pénzre átszámítva több mint hétmillió forintba került, a költségeket a feltaláló felesége állta. Az “autók Ádámját” 1906-ban Benz jó hazafiként egy müncheni múzeumnak ajándékozta, hiába kínált érte sokat egy bizonyos Henry Ford. A tábla felirata szerint a kiállítási tárgy “a ló nélküli közúti jármű újfajta modellje, amely szervesen egyesíti a futóművet és a meghajtóművet.” A feltaláló 1929-ben, nagy köztiszteletben és közmegbecsülésben övezve, életének nyolcvannegyedik évében halt meg. Találmánya, amellyel országa egyik kulcsfontosságú iparágát alapozta meg, a németek technikai és kulturális önazonosságának részévé vált. A közelmúltban replikákat gyártottak az első Benz-féle autókból, áruk – átszámítva – több mint 15 millió forint. Az első autó mai utódait Magyarországon is gyártják a kecskeméti Mercedes-Benz személygépkocsi gyárban.