Az autózás őskorában a maga után porfelhőt kavaró, gyorsan száguldó négykerekű képe jelképezte az autózással együtt járó sebességet. Ma már nem látszik az utakon porfelhő a kocsik nyomában, de a por és káros hatása azért nem szűnt meg.
A por és ami benne van
A por – alap esetben és túlnyomó részt – kvarcszemcsék sokasága. A valóság azonban – mint általában mindenben – a por esetében sem ilyen egyszerű. Az út porában ugyanis van minden, ami az autónak árt. Mindjárt a kvarcszemcsék, amelyek üveg keménységűek és mindent roncsolnak, koptatnak, ami csak mozog, forog. Ugyanez vonatkozik valamennyi, az autónál használatos folyadékra, amelyekben a homok szintén nem kívánt hatást fejt ki. Vagyis vigyázni kell a porral. Az első, amit tehetünk, hogy nem hajtunk extrém poros utakra. Nagy szárazság, a nyári hőség idején nem megyünk erdei, mezei földútra, vagy – ha mégis – akkor minél lassabban, hogy lehetőleg ne sok port verjünk fel.
A por nem csak homok
A por a szélvédő kemény üvegjének is ártani képes. Azzal, hogy eltömíti az üzemanyag, a levegő és minden egyéb útját, komoly bonyodalmakat okozhat az autó motorjában. Az olajba, az üzemanyagba kerülve kenés közben mikrosérüléseket okoz a mozgó alkarészeken. Ezért van annyi fajta szűrő a neuralgikus helyeken az olaj, az üzemanyag, a levegő útjában. Ezeket azonban folyamatosan tisztítani vagy cserélni kell, mert a rajtuk fennakadt por egy idő után korlátozza a szűrőképességüket. Persze a porban számos vegyszer és szerves anyag is megtalálható. Minden, amit csak el tudunk képzelni. Ezek kiszűrése is fontos, mert ugyancsak zavarhatják a motor működését. Ezért a nyári hónapokban szenteljünk különös figyelmet az autóban lévő szűrők állapotának!