Az árulkodó jel: a kipufogófüst színe

Az árulkodó jel: a kipufogófüst színe

A kipufogófüst megváltozott színe bizony egyértelmű jele, hogy valami nincs rendben az autónkkal. Ugyanakkor a szín legtöbbször el is árulja, milyen hibája van a járművünknek.

Ha kék felhő távozik

A kipufogófüst színe általában meg is határozza, hogy milyen problémával küzd az autónk. Leggyakoribb elváltozás a kék és a fekete füst, de sokszor találkozhatunk fehér füst színekkel, mindegyik más-más hibajelenségre utal. A kék kipufogófüst arra utal, hogy olajat éget el a motor. Abban az esetben, ha a motorolaj az égéstérbe jut, ott az üzemanyaggal együtt elég, a kipufogóból kék füst távozik. Ez azt jelenti, hogy elkezdett kopni a szelepszár, a szelepvezető vagy dugattyúgyűrű.  Ilyenkor azt vehetjük észre, hogy autónk jóval több olajat fogyaszt, mint máskor. Ez nemcsak a fenntartás költségeit növeli, hanem rendkívüli módon környezetszennyező is.

Ha feketén füstölünk

A fekete füst leginkább a turbófeltöltő meghibásodását jelenti. Ha ilyen füstöt tapasztalunk, nagy a valószínűsége, hogy a turbónyomás nem megfelelő.  Ha valamiért kiderül, hogy nem a turbó meghibásodását jelenti, akkor nézessük át a levegőszűrőt, mert az is okolható lehet a problémáért. A fekete füst harmadik oka az is lehet, hogy idegen anyag kerül a kipufogóba. Ilyenkor ennek tisztítása, esetleges cseréje lehet szükséges.

Szürkén vagy fehéren 

A szürke kipufogófüst leginkább szintén a turbófeltöltő hibája miatt keletkezik. Ha pedig vékony, fehér füstöt látunk, akkor nem kell megijedni: az esetek nagy többségében a rendszerben kicsapódott pára okolható érte. A motor hosszabb járatásával hosszabb járatásával a tünet általában hamar megszűnik. Ha azonban vastag, sűrű, fehér füst távozik a rendszerből, és a hiba nem javul, akkor nagy valószínűség szerint a hűtőfolyadék égésével van dolgunk – vigyük azonnal szervizbe az autónak. Az égése ugyanis nagy problémára világíthat rá: a sérült hengerfej, megrepedt motorblokk is okozhat ilyen tüneteket.