Ahhoz, hogy egy autó beindulhasson, számos alkatrésznek kell megfelelően összedolgoznia ugyanazon időben: minden egy elektromos szikrával kezdődik, amely begyújtja az üzemanyagot. Cikkünkben azokat az elektromos problémákat, hibákat gyűjtöttük össze, melyekkel egy autótulajdonos a legtöbbször találkozhat.
Merülő akkumulátor, meghibásodott generátor
Nem csak az öregebb autókban lehet gond az akkumulátor gyengesége vagy a generátor meghibásodása, az újabb példányokat is ugyanúgy érinthetik. Ha a kocsid akksija nem rendelkezik kellő energiával, akkor ugyanúgy fel kell tölteni, mint mondjuk a fényképezőgéped vagy az okostelefonod akkumulátorát. Gyengülését, lemerülését okozhatja az alkatrész kora is, de akár a generátor meghibásodása is, ami miatt nem tudja menet közben visszatölteni az akkumulátorba az elfogyasztott energiát. Tulajdonképpen pont ez a generátor legfőbb funkciója, melyet, ha nem tud ellátni, indítási nehézségek jelentkezhetnek, továbbá az akkumulátor sem tud kellően feltöltődni. Ha nem észleled időben a generátor hibát, akárhányszor végezhetsz akkumulátor cserét, nem fog megszűnni a probléma. A legegyértelműbb jele az alkatrész meghibásodásának, amikor vezetés közben tapasztalod az autó erőveszteségét. Ha nem tudja megfelelően visszatölteni az akksit, úgy érezheted, mintha lomhább lenne a motor, továbbá még a műszerfali világítások fényerejének gyengülése, a fényszóró izzók pislákolása is lehet jelzőértékű.
Elhasználódott gyújtógyertyák és önindító mágneskapcsolók
Az autó elektromos alkatrészei közül a gyújtásrendszer fő elemei, a gyújtógyertyák és -tekercsek is idővel elhasználódnak. A gyertyák állapota például minden egyes indításnál romlik, amikor is be kell gyújtaniuk a motorban az üzemanyagot. Ha beindul a kocsi ugyan, de hosszabb ideig tart neki a szokásosnál, akkor lehet, hogy valamelyik gyújtógyertyával (dízelmotorok esetében izzítógyertyával) van probléma. Érdemes megjegyezni, hogy ezeket egyszerre szokták cserélni, akkor is, ha csak az egyik ment tönkre.
Viszonylag gyakran jelentkezhet a kocsiban elektromos jellegű hiba, például az önindító mágneskapcsolók meghibásodásakor. Ez a kicsinyke, ám annál fontosabb alkatrész nélkülözhetetlen szereppel bír autónk indításában, és az olyan alkatrészek energiaellátásában, mint mondjuk a központi zár. Ahogy beindítod a kocsit, a kapcsolót nagy mennyiségű energiával látja el közösen az akkumulátor és a gyújtás. A mágneskapcsoló feladata az így kapott elektromos energia továbbítása az önindító motorhoz, továbbá a szükséges elektromos energia biztosítása az autónk központizár-rendszerének kellő időben történő kinyitásához és lezárásához.
Gyenge izzó-fényerő
A hagyományos halogénes autóizzók élettartama jóval rövidebb, mint mondjuk LED-es vagy xenonos társaiké, így ezeknél sűrűbben számíthatunk problémára. Ha úgy látod, hogy már gyengül a fényerejük, netán pislákolni kezd a fényszóró, kiég az izzó, cseréld ki azonnal. Rosszul beállított, gyenge, netán túl nagy fényerejű izzóval is veszélyes közlekedni, így mindenképp utána kell járni a dolognak, és megfelelően beállítani. Az autó világítások állapotát egyébként könnyedén tesztelheted: állj szembe egy lapos, sima falfelülettel, kapcsold fel a világítást, és vesd össze a két oldali fényszórók fényét. Ugyanígy tesztelheted a hátsó lámpákat, féklámpát is ezzel a módszerrel.