Biometán gyártó telepet létesítenek Barcelonában, ahol a Seat négy CNG-s autóval vesz részt, egy most talán már nem is annyira futurisztikusnak tűnő kísérletben. Katalónia fővárosában naponta közel 2500 tonna háztartási hulladék keletkezik, aminek jelenleg alig 40 százalékát hasznosítják újra, a többi különböző szeméttelepekre kerül. A fennmaradó hulladékból megközelítőlegesen 150 millió kilométerre elegendő üzemanyagot lehetne kinyerni.
Természetesen pénzügyi szempontból is jó befektetés lehet
150 millió kilométerre elegendő üzemanyag azt jelenti, hogy éves 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva, 10 ezer autó „benzinköltségét” lehetne megspórolni. Vélhetően ez adott nagy lendületet a Life Metamorphosis projekt beindítására. A barcelonai Ecoparkban 26 méter magas, 4500 köbméteres tárolókba helyezik a szerves hulladékot. Itt egy hónap elteltével az oxigén nélküli bomlás során létrejön a 65% metánt tartalmazó biogáz. Ezt további eljárások során még finomítják, hogy jó minőségű üzemanyag lehessen, a végtermékként megmaradt biomasszát pedig trágyaként tudják hasznosítani a mezőgazdaságban. A vezetékes gáz és a finomított biometán szerkezete szinte pontosan megegyezik, így minden probléma nélkül visszavezethető a hálózatba. Becslések szerint a Life Metamorphosis projekt keretében előállított metán elegendő ahhoz, hogy egy teljes éven át, 3750 autót ellássanak üzemanyaggal. Nos, a Seat egyelőre mindössze négy autót biztosít a biogáz autóipari alkalmasságának tesztelésére. A három Leonból és egy Aronából álló mini flotta tagjai, a tervek szerint 30 ezer kilométert fognak megtenni a szemétből készült üzemanyag segítségével az elkövetkező időszakban.
Születtek már máshol hasonló elképzelések
A kísérlet egyébként közel sem újkeletű, hiszen az egyik legnagyobb francia kereskedelmi lánc, a Carrefour is próbálkozik már hasonló alternatív működéssel. A cég biometánnal hajtott kamionok üzembe helyezésével kísérletezik néhány éve, inkább több mint kevesebb sikerrel. Az elgondolás egyébként teljesen logikus, hiszen az áruházakban megmaradt szerves hulladék lerakásáért is rengeteget fizetnek, nem beszélve a szállítást végző kamionok üzemanyag költségéről, továbbá az ez által okozott környezetszennyezésről. Nos amennyiben sikerül a szerves hulladékot ilyen módon felhasználni, három, jelenleg nagy probléma egyszerre oldódna meg. Mi pedig jelenleg nem tudunk mást tenni, mint, hogy szorítunk a fejlesztések sikeréért, és a sikerekből származó, tisztább jövőért.