Alapvető tétel az autótulajdonosok esetében, hogy a helynek, az időjárásnak és a napszaknak megfelelő világítással közlekedjenek. Azonban a világítást nem elegendő felkapcsolni indulás előtt, azokat néha ellenőrizni is kell. Akár halogén izzót használunk, akár xenon égőt, bizonyos idő után ezek kiéghetnek, de akár el is állítódhat a fényszóró beállítása. Emiatt néha nem árt ezeket ellenőrizni és időnként pontosítani.
Honnan tudhatjuk, hogy elállítódott a fényszóró?
Ha látszólag rendben vannak az autó fényjelzései, akkor is előfordulhat, hogy nem tökéletes a világítás. Ha azt tapasztaljuk, hogy parkolásnál kevésnek érezzük a fényt, akkor valószínűleg túlságosan alacsonyra van állítva a fényszóró, emiatt nem látunk könnyen egy bizonyos magasság felett. Az is előfordulhat, hogy hiába érezzük azt, hogy minden tökéletes az autón, mégis sok szembejövő villog ránk éjszaka, holott csak a normál fényszórót használjuk. A többi közlekedésben részt vevőt viszont elvakítja a kocsi által kibocsátott fény, mi pedig hiába ellenőrizzük többször is, hogy véletlen bekapcsolva hagytuk-e a távolsági fényszórót, mindig arra a következtetésre jutunk, hogy mindent jól csináltunk. Vagy mégse? Az idő múlásával vagy a legutóbbi izzócsere alkalmával elállítódhatott a fényszóró magassága, emiatt pedig számíthatunk a további fénykürtözésre a velünk ellentétes irányba közlekedőktől egészen addig, amíg nem orvosoljuk a problémát. A túl magasan álló fényszóró ráadásul balesetveszélyes is, mivel a csak néhány másodpercre elvakított másik autós addig nem tud reagálni egy hirtelen bekövetkező helyzetre, amíg vissza nem nyeri a tiszta látását. A fényszóró beállítása ezért rendkívül fontos művelet, amit azonban a legtöbb esetben otthon is néhány perc alatt elvégezhetünk.
A fényszóró beállítása
Ha azt tapasztaljuk, hogy nem megfelelő magasságú az autónk által kibocsátott fényszóró íve, akkor ne halogassuk a beállítását. Az első lépés, hogy figyeljünk arra, hogy vízszintes, és kemény felületen parkoljuk le a gépjárművet. A homokos, puha talaj, vagy az egyenetlen út miatt fals eredményt kaphatunk a művelet során. Fontos továbbá, hogy ne legyen túlterhelve az autó, a csomagtartóban felejtett néhány zsák cement miatt szintén eltérhet a végeredmény az ideális állapottól. A kocsi egyéb műszaki paramétereinek is rendben kell lennie, például a nem megfelelő guminyomás is módosíthatja a fényszóró dőlésszögét. Érdemes az autót álló helyzetben kicsit megmozgatni, hogy a lengéscsillapítók optimális helyzetbe álljanak. Mindezeket egy olyan helyen kell elvégeznünk, hogy egy nagyobb, tiszta felületet tudjunk megvilágítani a fényszórónkkal. Álljunk egy faltól öt-hat méterre, és kapcsoljuk fel a világítást. Egy mérőszalag segítségével mérjük meg a magasságát, majd valamilyen eszközzel jelöljük meg a helyét. Ezután vegyük elő az autó leírását, keressük meg a függőleges és vízszintes állítócsavarokat és próbáljuk meg a gyári javaslat szerint elvégezni a beállítást. Ha úgy érezzük, hogy jó munkát végeztünk, akkor érdemes éjszaka autóznunk egyet, a szembejövők reakciója, vagy annak hiánya eldönti, hogy jó munkát végeztünk-e. Ha nem, akkor érdemes felkeresnünk az autószerelőnket, akik műszer segítségével könnyedén elvégzik a beállításokat. A xenon izzók esetében ez fokozottan igaz: a fehérebb fény helyzete nehezebben érzékelhető pontosan a szem számára, emiatt nagyobb a hibalehetőség is a beállítás során.