Gyakori hirdetési fogás, hogy az eladni kívánt járgányt, mint megkímélt, garázsban tartott autót, az első tulajdonostól ajánlják. Érdemes azonban elgondolkodni, hogy mit is jelent valójában a megkímélt autó.
Használni vagy kímélni?
Az autó arra van, hogy használják és vele A pontból B pontba hajtson a tulajdonosa, megkímélve a lábát és az idejét. Tehát nem lehet abból kiindulni, hogy a megkímélt autó a garázsban tartott és alig használt. Az természetesen igaz, hogy minél kevesebbet fut egy jármű, annál kevésbé vannak elhasználódva bizonyos alkatrészei. Csakhogy az állásra ítélt jármű sem marad meg eredeti, új állapotában, sőt: azt lehet mondani, hogy az egy helyben álló, garázsban senyvedő autó is elhasználódik valahogy, még meghibásodni is képes, akár az is előfordul, hogy – látszólag minden ok nélkül – el sem indul. Az autó megkímélése tehát sokkal összetettebb dolog és a rendeltetés szerű használat mellett a rendszeres és szakszerű karbantartást jelenti elsősorban.
Hogyan kíméljük az autót?
Az autó kímélése nem azt jelenti, hogy a gázpedál helyett is inkább a féket használjuk, vagy esőben, sárban, fagyban és hóban a garázsban tartjuk. Azt viszont igen, hogy időről időre megfelelő tisztítószerek használatával megmossuk, télen gyakrabban, mint nyáron, hogy nyáron nyári gumit, télen téli gumit szerelünk rá. Nem állunk fel vele magas szegélyre, nem hajtunk rá minden csatornafedélre és nem ugratjuk bele minden kátyúba. Már amennyire ez a magyar utakon lehetséges. Nem annyira az üléshuzatra és a gumiszőnyeg tisztaságára ügyelünk (persze azért arra is) mint inkább arra, hogy a szervizkönyv előírásait betartva végeztessük el a rendszeres karbantartást, javítást. Arra, hogy mindig az előírt üzemanyagot, kenőanyagot, hűtőfolyadékot, ablakmosót használjuk. A meghibásodásokat haladéktalanul és lehetőleg szervizben javíttassuk ki, még mielőtt nagyobb kár keletkeznek a járműben.