Egy megfelelően karbantartott kocsi akár több évtizeden át is hűséges társként szolgálja éppen aktuális tulajdonosát. Az azonban elképzelhetetlen, hogy mindez alkatrészcsere nélkül valósuljon meg. Rövid írásunkban összegyűjtjük, melyek azok az autóalkatrészek, amik a leggyakrabban igénylik az elkerülhetetlen cserét vagy javítást.
A szűrők és az ablaktörlők biztosan hamar elhasználódnak
Nyilván nem egyszerű feladat meghatározni, hogy egy kocsiban mit kell a legsűrűbben cserélni. Ez függ az autó márkájától, az adott modelltől, évjárattól, a tulajdonos vezetési szokásaitól és természetesen az útviszonyoktól is. Ha egy alkatrész várható cseréjével előre szeretnénk kalkulálni, nagy segítségünkre lehet a gyártók által előzetesen, minden típushoz megadott csereperiódus intervalluma. Ha viszonylag rövid élettartamú alkatrészeket keresünk, nyilván először a különféle szűrők juthatnak az eszünkbe. A legalapvetőbb csere az olajszűrő és természetesen az ezzel együtt járó olajcsere. Az olaj biztosítja a motor megfelelő kenését, míg a szűrő garantálja, hogy ne kerüljön az olajba szennyeződés, így újra váltásuk mindig együtt történik körülbelül 10-15 ezer kilométerenként. Ha már úgyis a szervizben vagyunk, érdemes ilyenkor a légszűröt is kicserélni, amely azért felelős, hogy megakadályozza a levegőben található szennyeződések égéstérbe jutását. Szintén nem árt ekkor a pollenszűrű cseréje, ami leginkább nem az autónak, hanem az utastérben közlekedő személyek egészségmegóvása miatt fontos teendő. Használat függvényében, de általában évente nem árt leváltani az ablaktörlőket, amelyek az UV-sugárzás következtében akkor is erősen amortizálódnak, amikor éppen nincsenek használva.
Drágább alkatrészek
Folyamatosan nagy igénybevételnek vannak kitéve a lengéscsillapítók, amiket szintén használat függvényében, de általában 100 ezer kilométerenként érdemes lecserélni, ezt pedig erősen ajánlott párban elvégezni. Körülbelül hasonló élettartalommal számolhatunk a lengéscsillapítók munkáját segítő spirálrugók esetében is. Viszonylag kényes alkatrésznek számít a turbófeltöltő, ami azért optimális vezetési stílus mellett megélhet akár 200 ezer kilométert is. Ezt érdemes még a teljes meghibásodás előtt kicserélni, hiszen ha nem figyelünk, a motor is súlyos károkat szenvedhet. Állapottól függ, de általában 80 ezer kilométer környéken jól tesszük, ha kicseréljük, vagy optimális esetben felújítjuk a generátort is. Figyeljünk oda az autóra, ezzel ugyanis rengeteg jövőbeli kiadástól óvhatjuk meg magunkat.