Napról napra nő az elektromos autók száma az utakon: már nem lepődünk meg, ha egy zöld rendszámmal ellátott kocsi suhan el mellettünk. Azonban még mindig újnak számít a technika a robbanómotoros járművekhez képest, így él az emberekben még némi bizalmatlanság a villanyautókkal kapcsolatban. Gyakori tévhit például, hogy az elektromos autókban kevésbé vagyunk biztonságban.
Biztonsági és vezetéstámogató rendszerek
Sajnos naponta történnek kisebb-nagyobb balesetek, emiatt az autógyártók folyamatosan próbálják fejleszteni a járműveiket, hogy minél nagyobb esélyünk legyen elkerülni az ütközéseket. Újabb és újabb vezetéssegítő technológiák kerülnek a modern autókba, amelyek láthatóan csökkenteni tudják a karambolokat. Persze az emberi tényezőt egyelőre nem lehet kizárni, a vezetés közbeni telefonálás, vagy valamilyen más ok könnyen elterelheti a figyelmünket az útról. Ilyenkor hiába van az autókban bármilyen eszköz, elkerülhetetlen a baleset egy nem várt forgalmi helyzetben. Pedig az évek során bekerült a gépjárművekbe az ABS, amely segít az úton tartani a kocsit, és megakadályozza a kerekek blokkolását. Szinte minden modern autóban szériatartozék manapság már a menetstabilizáló rendszer. Egyre több vezetést támogató technológia kerül a kocsikba: ezek a követési távolság betartásában segítenek, vagy éppen a sávelhagyást akadályozzák meg. A vészfékrendszer a ráfutásos balesetek elkerülésében nyújt támogatást. Természetesen nem szabad elfelejtkeznünk a már megszokott alapfelszereltségről sem. Ezek nélkül ma már nem lehet új autót piacra dobni, de nem volt ez mindig így. Az első autók még nem úgy készültek el, hogy volt bennük biztonsági öv vagy légzsák. Persze az olyan alapvető alkatrészek, mint a számtalan világítás, az ablaktörlő lapát, vagy éppen a fékek is mind a biztonságunk megőrzése érdekében lettek beszerelve az autókba.
Minden teszten kiváló
A biztonsági és vezetőtámogató rendszerek és eszközök felsorolásából még nem tudjuk megállapítani, hogy belső égésű motorral felszerelt kocsiról vagy villanyautóról beszélünk. Ennek egyszerű oka van: mindegy, hogy robbanómotoros vagy elektromos egy gépjármű, a gyártók mindkét esetben próbálják a létező összes biztonságtechnikai eszközzel felszerelni az új autóikat. Emiatt nincs okunk bizalmatlannak lenni a villanyautókkal szemben. Biztonsági szempontból legalább annyira megbízhatóak, mint a hagyományos társaik. Sőt, a frissen piacra dobott elektromos autók ugyanúgy átesnek minden teszten, amit a szabályok előírnak. Az eredmények pedig magukért beszélnek, ugyanis az autóbiztonsági besorolások élvonalában egyre több villanyautót találunk. Az ezeket a teszteket végző hivatalos szerv, az Euro NCAP a legtöbb újonnan elérhető elektromos autót a legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel tüntette ki. Nincs tehát okunk kételkedni a villanyautók biztonságosságában. Igen ám, de a szkeptikusok szerint az elektromos autók felépítéséből adódóan gyakoribb az autó kigyulladása, ráadásul az áramütéstől is félnünk kell! Ezeket szintén tudjuk cáfolni. Nyilván előfordulhatnak műszaki hibák, de ezek nem maradnak el a hagyományos autók esetében sem. Tűzeset is fordult már elő, de semmilyen statisztika, vagy kutatás nem támasztja alá, hogy az elektromos autók esetében ez nagyobb számban fordulna elő, mint egy robbanómotoros kocsiknál. A villanyautó úgy van kialakítva, hogy az erőforrás megfelelően el van zárva a külvilágtól, még baleset esetén sem szabad, hogy kár keletkezzen benne, mivel jól védett helyre van beépítve. Emiatt használhatjuk esőben, lemoshatjuk mosóban, de elragadhatja az árvíz is, nem kell aggódnunk amiatt sem, hogy áramütés ér minket.