9 dolog, amit mindenkinek tudnia kellene az autójáról

9 dolog, amit mindenkinek tudnia kellene az autójáról

Nem mindenki rajong a kocsikért. Sokan csak egy szimpla használati tárgyként tekintenek rá, ami a mindennapi boldoguláshoz szükséges. Jóllehet, nem mindenkinek kell ismernie mondjuk a turbófeltöltő vagy a dízel befecskendező pontos működését, ám azért akadnak dolgok, amikkel bizony minden autótulajdonosnak tisztában kell lennie a kocsiját illetően.

1. Melyek az autó meghajtott kerekei?

Ez különösen fontos olyankor, ha jeges úton kell vezetned. Ha kétkerék meghajtású a kocsid, tisztában kell lenned azzal is, hogy első- vagy hátsókerék meghajtású. A vezethetőségi tulajdonságok eltérhetnek a különböző meghajtás típusok esetében.

2. Mit jelentenek a műszerfalon lévő lámpák?

A műszerfalon található jelzőfények segítségével tudjuk karbantartani autónkat, figyelni az esetleges hibákra, épp ezért nem árt, ha mindegyiket ismerjük. Annál is inkább, mivel a jelzőfények figyelmen kívül hagyása balesetveszéllyel járhat, illetve visszafordíthatatlan károkat okozhat a kocsiban, s ezáltal a pénztárcánkban is. A lámpák jelentésének az autód kézikönyvében is utánanézhetsz.

3. Mikor kell ablaktörlő lapátot cserélni?

Ha már csíkokat hagy az ablaktörlő tisztítás közben, nehezebben látsz ki a szélvédőn, azonnal cseréld le a lapátokat. Szerencsére nagyon egyszerű művelet, nem kell hobbiszerelőnek sem lenned hozzá. Számos termék csomagolásán fotókkal is illusztrálják a folyamatot.

4. Van-e pótkerék és emelő a kocsiban?

Soha nem tudhatod, hogy mikor kapsz defektet az abroncsodban. Jó, ha tartasz a kocsidban a pótkeréken kívül egy emelőt is. Így szükség esetén akár az út mentén is tudsz kereket cserélni. Még jobb, ha egyszer „élesben” is begyakorlod a műveletet otthon.

5. Hogy kell használni az indítókábeleket?

Ha egyszer csak egyik reggel nem indul a kocsid, akkor jó esély lehet rá, hogy a lemerült akkumulátor tehet róla. Ahhoz, hogy működésre bírd a kocsid, indítókábelre lesz szükséged, így nem árt, ha tartasz egyet a járgányodban. Emellett szükség lesz egy másik, segítő autósra is, akinek a kocsija alkalmas a tiéd bebikázására.

6. Mekkora az optimális guminyomás?

A túl lapos abroncsokkal való autózás nem csak az üzemanyag fogyasztást növelheti, de extrémebb esetekben még az út szélén is hagyhatnak miatta, ha kidurrannak. Az autód kézikönyvében találsz hiteles információkat az előírt guminyomással kapcsolatosan, időnként ellenőrizd a meglétét. Szerencsére bármelyik benzinkúton megteheted, és fel is pumpálhatod az abroncsokat.

7. Mikor válnak csereéretté az abroncsok?

Elhasználódott, túlzottan kopott abroncsokkal közlekedni nagyon veszélyes! Rosszabbá válik a gumi tapadása az úttestre, illetve növekszik a fékút is miatta, az aquaplaning kockázatáról már nem is beszélve. Érdemes 2 mm-es barázdamélységnél cserélni a gumikat (téli abroncsok esetén még jobb, ha már 4 mm-nél).

8. Hol található a motorolaj, és mennyinek kell lennie a kocsiban?

Időnként ajánlatos ellenőrizni a motorolaj szintjét is, és ha túl alacsony, akkor utántölteni a szükséges mennyiséggel. Az autó kézikönyvében pontosan leírja a gyártó, hol található a nívópálca, és a motorolaj tartály.

9. Mikor esedékes az időszakos szerviz?

Itt is csak ismételni tudjuk magunkat; a kocsi kézikönyve minden, a kötelező szerviz intervallumra, futásteljesítményre vonatkozó információt ismertet. Érdemes saját magadnak is vezetned, hogy mely kilométeróra-állásnál volt utoljára cserélve az olaj és a szűrők – ehhez már kaphatók matricák, de az is teljesen jó, ha egy cetlin vezeted, amit a kesztyűtartóban tárolsz magadnál.